گروه بورس: بررسی نحوه واگذاری سهام دولت در 2 شرکت ایران خودرو و سایپا در هیات عالی واگذاری آغاز شد.

به گزارش همشهری، نزدیک به 4 سال است سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام 2 خودرو ساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واگذار کند اما در طول این سال‌ها هر بار دولت دستور نهایی را برای واگذاری سهام 2 شرکت صادر نکرده، این در شرایطی است که زمان تعیین شده برای واگذاری سهام این دو شرکت رو به اتمام است و سازمان خصوصی‌سازی‌ فقط تا پایان امسال برای واگذاری سهام  دولت در این دوشرکت به بخش خصوصی مهلت دارد.

این در شرایطی است که شرکت ایران‌خودرو در طول چند سال گذشته به یک شرکت زیان ده با بدهی‌های سنگین مالی تبدیل شده و به اعتقاد کارشناسان درصورتی‌که دولت در طول سال‌های گذشته اقدام به واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی می‌کرد چه بسا ایران خودرو هم‌اکنون اسیر گرداب‌های مالی نشده بود.

زیان شرکت ایران خودرو در سال گذشته به 177 میلیارد تومان رسید و به گفته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ایران خودرو این شرکت هم‌اکنون 2 هزار و 600 میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش دارد ضمن اینکه آخرین اخبار نیز حکایت از آن دارد که حجم بدهی‌های شرکت ایران خودرو به سیستم بانکی به مرز 9میلیارد دلار رسیده است.

پیش از این اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره زمان واگذاری سهام این دو شرکت گفته بود: براساس قانون سهام ایران‌خودرو و سایپا باید تا پایان سال 88 به بخش خصوصی واگذار شود.

به‌دنبال این اظهارات روز گذشته مهدی عقدایی دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از آغاز مراحل قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در بورس خبر داد و گفت: همه سهام دولت در 2 شرکت خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی منتقل می‌شود.

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی با اعلام این خبر گفت: در جلسه هیات واگذاری قیمت سهام دولت در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، ارائه و بررسی‌های لازم صورت گرفت، اما به‌علت کمبود وقت تصمیم‌گیری نهایی به جلسه آینده موکول شد.

وی با بیان اینکه نشست  بعدی هیات واگذاری، شنبه هفته آینده تشکیل می‌شود، افزود: دولت در 2 شرکت ایران خودرو و سایپا 37درصد سهم دارد که همه این سهام به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

آخرین ترکیب سهامداران ایران خودرو و سایپا

بررسی آخرین ترکیب سهامداری شرکت ایران خودرو در پایان مهرماه نشان می‌دهد 19/28درصد از کل سهام این شرکت تحت مالکیت سازمان گسترش و نوسازی ایران است و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی 76/8درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

در عین حال سرمایه‌گذاری سمند 74/2درصد، صندوق بازنشستگی کشوری 77/2درصد، سرمایه‌گذاری رنا 39/2درصد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی 88/1درصد، سرمایه‌گذاری تدبیر 79/1درصد، کارگزاری سهام عدالت یک‌درصد و اشخاص حقیقی 62/3درصد از کل سهام این شرکت را تحت مالکیت خود دارند.

اما سایپا دیگر خودرو ساز بزرگ کشور 63/9درصد از سهامش تحت مالکیت سازمان گسترش و نوسازی ایران است و سرمایه‌گذاری رنا 11/5درصد، سرمایه‌گذاری سایپا 35/1درصد، سازمان خصوصی‌سازی (وکالتی) 25/1درصد، سرمایه‌گذاری ملی 17/1درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

این در حالی است که 31/3درصد از کل سهام شرکت به‌عنوان وثیقه نزد بانک ملی است. در حال حاضر سهام سایپا در بورس حدود 15 هزار میلیارد ریال ارزش دارد و ارزش سهام ایران خودرو معادل 7/8 هزار میلیارد ریال است که در مجموع حدود 3درصد کل بورس تهران را شامل می‌شود.

کد خبر 93685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز